Smulkiosios motorikos įtaka vaiko kalbiniams įgūdžiams

Vaiko protas yra jo pirštų galiukuose (V. A. Sukhomlinsky).

Smulkioji motorika – tai gebėjimas atlikti daugybę koordinuotų paprastų ir sudėtingų veiksmų. O smulkioji pirštų motorika itin glaudžiai susijusi su vaiko kalbos raida. Smegenyse esančios zonos, atsakingos už kalbą bei rankų ir pirštų judesius, yra viena šalia kitos. Taigi smulkiosios motorikos įgūdžių lavinimas nulemia ir kalbinių įgūdžių vystymąsi bei kalbos plėtotę, gerėja klausa, rega, dėmesys. Smulkiosios motorikos užsiėmimai aktyvina smegenų veiklą ir skatina naujų tarpneuroninių jungčių susidarymą. Ypač svarbu išmokti koordinuoti kairės ir dešinės rankos pirštų veiksmus, – taip stiprinant ryšį tarp kairiojo ir dešiniojo smegenų pusrutulių.

Pastebėta, kad vaikai, pasižymintys sulėtėjusia kalbos raida, turi ir tam tikrų smulkiosios motorikos sutrikimų. Tačiau lėtesnė kalbos raida gali būti susijusi ir su nepakankamu smulkiosios motorikos įgūdžių lavinimu ankstyvojoje vaikystėje. Tokiems vaikams gali padėti aktyvūs pirštų pratimai.

Kalbos įgūdžių lavinimas prasideda jau nuo kūdikystės, nes vaikas pradeda kalbėti, kai smulkioji motorika pasiekia tam tikrą išsivystymo lygį. Mažiausiems pakanka delnų ir pirštukų masažo, vėliau svarbus žaislų ar kitų daiktų griebimas, čiupinėjimas ir suspaudimas. Paūgėjusiems vaikams siūlomos užduotys ir žaidimai, į kuriuos įtraukiama smulkioji motorika. Smulkiosios motorikos lavinimas svarbus ir mokykliniame amžiuje.

Motorinis aktyvumas gali padėti įveikti mokymosi sunkumų keliamus iššūkius. Todėl kviečiame mokinių tėvelius ir globėjus skatinti vaikus namų aplinkoje kryptingai užsiimti lavinamąja veikla ir tobulinti jų smulkiosios motorikos įgūdžius.

Siūlomos smulkiąją motoriką lavinančios veiklos:

  • pratimai pirštams, veiklos su sensoriniais kamuoliukais, žiedais;
  • lipdymas, piešimas, kirpimas, pynimas, rišimas, karoliukų vėrimas, etc.;
  • tešlos minkymas, maisto produktų pjaustymas, lupimas, skutimas;
  • įvairios dėlionės, smulkiąją motoriką lavinantys stalo žaidimai, mozaikos, Lego;
  • bendrosios motorikos lavinimas: aktyvi veikla lauke, būreliai.

Paruošė: mokyklos logopedės V. Butkuvienė, A. Ilonė.

Į pradžią: Home
Facebook