Pozityvūs žodžiai tėvams
Robert Frank, Kathryn e Livingston
Tėvai yra linkę kaltinti save dėl vaiko problemų. Jei jaučiate kaltę, pasistenkite viduje save padrąsinti ir nuteikti pozityviai.
- Vietoje Manau, kad jis nesugeba to padaryti – sakykite Reikia išbandyti kitus būdus!
- Vietoje Aš negaliu visą laiką jam padėti – sakykite Jei aš stengsiuosi, jis išmoks dirbti savarankiškai.
- Vietoje Aš nuo viso šito pavargau – sakykite Laikas padaryti pertrauką.
- Vietoje Kitiems tėvams to nereikia daryti – sakykite Kiti tėvai turi kitokių rūpesčių.
- Vietoje Aš esu blogas tėvas/mama, čia mano kaltė – sakykite Aš nieko nepadariau, kad sukelčiau šią problemą.
- Vietoje Galbūt kažkas sekasi neblogai. Jis tikrai negabus – sakykite Aš žinau, kad yra šiek tiek kitaip, nei parašyta įvertinimo dokumentuose.
- Vietoje Kodėl man taip atsitiko? sakykite Tai liečia ne tik mane.
Pozityvūs žodžiai vaikams
Kaip ir suaugusieji, vaikai patenka į „užburtą ratą“ neigiamai save vertindami. Pamėginkite savo vaiko negatyvias mintis paversti pozityviais įsitikinimais.
- Vietoje Aš toks nevykėlis, pamėginkite galvoti Aš nesu nevykėlis, tiesiog turiu mokymosi problemų.
- Vietoje Man nepavyks (aš nesugebėsiu), pamėginkite Aš galiu tai padaryti, tiesiog reikia išbandyti kitą būdą arba tam skirti daugiau laiko.
- Vietoje Kodėl Bilui taip lengvai sekasi parašyti rašinėlį? Sakykite Aš sugebu padaryti kažką kita, ko negali Bilas. Kiekvienas turi stiprių ir silpnų pusių.
- Vietoje Mano mokytoja visada barasi. Aš tikriausiai esu kvailas. Sakykite Ji nežino, kaip dirbti su vaikais turinčiais disleksiją. Man reikia su kažkuo apie tai pasikalbėti ir paprašyti pagalbos.
- Vietoje Man reikia daugiau laiko, nei kitiems, pamėginkite Aš privalau labiau stengtis ir žinau, kad galiu išmokti (pasiekti tam tikrų rezultatų).
- Vietoje Aš niekada neužbaigsiu šios užduoties, pamėginkite Aš galiu tai padaryti.
- Vietoje Tai neteisinga, kad aš turiu disleksiją, pamėginkite galvoti Man pasisekė, kad turiu draugus, kurie padeda, ir šeimą, kuri mane supranta.
Dažniausios klaidos, kurias daro disleksiją turinčių vaikų tėvai
Robert Frank, Kathryn e Livingston
Neabejotina, kad auginti vaiką, turintį disleksiją yra sunku, bet tai gali būti lengviau, jei mokysitės iš kitų tėvų sėkmės ir iššūkių. Pateikiama keletas dažniausiai pasitaikančių probleminių sričių su kuriomis susiduria disleksiją turinčių vaikų tėvai:
- Manymas, kad jūsų vaikas taps „normalus“ ir jo disleksija bus įveikta.
- Savęs kaltinimas dėl vaiko disleksijos.
- Įsitikinimas, kad jūs tiksliai suprantate su kokiomis problemomis susiduria jūsų vaikas.
- Neteisingas supratimas apie tai, ką gali ir ko negali disleksiją turintis vaikas.
- Pagalba vaikui atlikti užduotis, kurias jis pats gali atlikti.
- Mėginimas nuslėpti nuo kitų, kad jūsų vaikas turi disleksiją.
- Nepagrįstų lūkesčių kėlimas.
- Stengimasis apsaugoti vaiką nuo kasdieninio gyvenimo sunkumų.
- Konfliktai su mokytojais, o ne bendradarbiavimas.
Bendrosios rekomendacijos skaitymo (disleksijos) ir rašymo (disgrafijos) sutrikimų turintiems vaikams
- Skaitymo sutrikimų turintiems vaikams spausdintinį tekstą gali pakeisti „audio“ knygos arba edukaciniai vaizdo įrašai ir filmai, kurie suteiks bendrą informaciją.
- Vaikai, kuriems sunku skaityti rankraštinį, mažą arba smulkų šriftą, gali pasinaudoti spausdintine dalomąja medžiaga, stambiu šriftu arba skaitymo liniuotėmis, membranomis.
- Lėtai arba sunkiai skaitantiems vaikams padeda „skaitymas kartu“, įrašyti tekstai ir mokomoji medžiaga, leidžia geriau įsisavinti spausdintinę medžiagą.
- Atminties ir klausymo įgūdžius padeda lavinti poezija, rimai, dainos, vaizdo ir garso medžiaga bei mnemonika (mnemotechnika – tai įvairūs būdai, palengvinantys įsiminimą ir papildomomis asociacijomis praplečiantys atmintį). Pavyzdžiui, jei nepavyksta prisiminti pavardės, tai bandome rasti ryšį tarp pirmo ir paskutinio garso ar raidės; telefono numerį įsimename surasdami tam tikras skaičių sąsajas.
- Žodynui ir supratimui plėtoti vaikas gali sudaryti žodynėlio aplanką. Galima naudoti žodžių rezginius ir regimąsias vaizdines priemones, padedančias susieti išgirstus arba perskaitytus žodžius ir mintis.
- Vaikai, kuriems sunku planuoti laiką, gali pasinaudoti įvairiais būdais ir priemonėmis, pavyzdžiui:
- mokymosi įgūdžių diegimo instrukcija;
- ramia tvarkinga vieta namų darbams atlikti;
- žadintuvu;
- žymekliais žymimais tekstais;
- namų darbų dienoraščiu ir namuose, ir mokykloje;
- paties vaiko parengtu darbo kalendoriumi.
- Būkite kantrūs su vaikais, kurie lėtai įsisavina girdimąją informaciją (pvz., nevisiškai supranta užduodamus klausimus, sunkiai prisimena reikiamą informaciją arba formuluoja tinkamą atsakymą). Leiskite vaikui neskubant apmąstyti atsakymą.
- Lėtai ir sunkiai skaitantiems vaikams skaitomą temą galima palengvinti vaizdajuostėmis, CD, DVD, televizijos programų vaizdo įrašais ar informacinėmis kompiuterinėmis technologijomis.
Naudota logopedės Jūratės Navickienės metodinė medžiaga.
Filmukai, kad šiek tiek suprastume disleksiją turinčius žmones:
What is dyslexia? – Kelli Sandman-Hurley – YouTube
Dyscalculia Simulation Activity 1 – YouTube
Pirminis ir antrinis šaltiniai:
https://learningspecialistmaterials.blogspot.com/2017/02/do-i-have-dyslexia-explaining-symptoms.html
https://www.facebook.com/dyslexiacentras/photos/a.470332391086221/470313494421444/?type=3&theater